Jdi na obsah Jdi na menu
 


   Posázavským pacifikem se nazývá železniční trať z Prahy přes Vrané nad Vltavou a Čerčany do Světlé nad Sázavou, která měří 157 km. Kolejovou úvratí v Čerčanech je rozdělena na dva úseky, dolní a horní.

   Celá trať byla budována postupně po několika úsecích a v dobách svého vzniku se jednalo o důležitou dopravní tepnu v Posázaví.

Trempové na střeše

   Největší slávu však Posázavský Pacifik pamatuje z doby po vzniku první samostatné Československé republiky ve 20. a 30. letech minulého století.

Obrazek   Pacifikem vyráželo za dobrodružstvím takové množství cestujících, že až 12-ti vozové soupravy dřevěných vozů 3. třídy vlaků jezdících v přepravní špičce jeden za druhým nestačily. Někteří trempové odmítali cestovat v přeplněných vozech a cestovali na střechách a náraznících železničních vozů.

   Ti co chtěli vystoupit na zastávce v Libčici u Davle, museli nastupovat do prostředních vozů , protože dlouhé soupravy vlaků stály přední a zadní částí při zastavení na této zastávce v přilehlých tunelech. Právě v těchto dobách dostala železniční trať i své jméno Posázavský pacifik.

Náročná, ale krásná trať

   Dolní úsek z Prahy do Davle sleduje pravý břeh řeky Vltavy. Z Davle je pak trať vedena proti proudu řeky Sázavy. Za Davlí také začíná nejkrásnější úsek Posázavského pacifiku do Jílového u Prahy, který byl zprovozněn 1. května 1900. Území, kterým je trať v tomto úseku vedena, bylo pro stavbu dráhy velmi nepříznivé.

   Bylo zde nutno vybudovat velmi mnoho nákladných stavebních děl, jako jsou vysoké náspy, hluboké skalní zářezy, opěrné zdi, tunely a nespočet vodních propustí. Mezi dvěma tunely byl u Jílového u Prahy vybudován v letech 1898-1899 jeden z našich nejvyšších kamenných železničních mostů dlouhý 109,33 m a vysoký 41,5 m.

   V okolí tratě se nachází mnoho kulturních památek, včetně několika hradů (Zbořený Kostelec, Český Šternberk) a mnoho turistických tras jak pro pěší turistiku, tak pro výlety na kolech. Nejznámější z nich je Posázavská stezka z Petrova u Prahy do Kamenného Přívozu.

Nostalgické jízdy

   V letním období pořádají České dráhy na této trati pravidelné nostalgické jízdy. V čele soupravy historických vozů pojede parní lokomotiva 434.2186 vyrobená v roce 1917, které železničáři říkají Vršovický čtyřkolák. Ve vlaku bude zařazen vůz pro přepravu kol a vůz bufetový, kde bude možno kromě občerstvení zakoupit překrásné pohledy Posázavského pacifiku s příležitostným razítkem.

Návrat na předchozí stránku